Dyrektorze, broń swojej szkoły przed zamknięciem!
Czasami
otrzymuję pytania, jak pomóc odpowiedzialnemu i uczciwemu dyrektorowi szkoły w
tym, aby obronił swoją placówkę przed tzw. "odgórnym" zamknięciem. Jakich
argumentów i przepisów powinien używać będąc pod naciskiem rozporządzeń
Ministerstwa Edukacji i Nauki, decyzji sanepidu, kuratora czy organu prowadzącego?
Mam na to kilka rad.
Aktualizacja (07.12.2021). Aktualnie czekamy na rozporządzenie lub rekomendacje MEiN dotyczące wprowadzenia zdalnego nauczania w szkołach podstawowych i średnich od 20 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. Być może dyrektorzy będą mieć wybór, czy dalej pracować stacjonarnie, czy zdalnie. Na pewno w tych dokumentach tradycyjnie pojawią się wyjątki, w których szkoły mogą pracować stacjonarnie. Na pewno dyrektorzy szkół nadal będą mieli obowiązek przyjąć do szkoły uczniów nie posiadających warunków do zdalnej nauki, uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zapewne także dzieci rodziców pracujących w służbie zdrowie. Trzeba korzystać z tych furtek.
Po drugie, zgodnie z sierpniowymi wytycznymi i rekomendacjami MEiN, MZ i GiS
opracowanymi na aktualny rok szkolny, o tym co w danej szkole jest lub nie
jest, jakie są tzw. obostrzenia sanitarne, jak pracuje szkoła itp., decyduje
DYREKTOR. Potwierdzają to też indywidualne interpretacje wytycznych i
rekomendacji jakie otrzymuję od urzędników MEiN.
Co więcej, w wytycznych i rekomendacjach jest napisane, że w trosce o zdrowie psychiczne
uczniów, dyrektor szkoły ma prawo do stosowania optymalnych, czasem nietypowych rozwiązań. "Pozostawienie w tym względzie decyzyjności i autonomii
dyrektorom szkół, którzy najlepiej znają i rozumieją wszystkie uwarunkowania
swojej szkoły, da możliwość zastosowania optymalnych, czasem nietypowych
rozwiązań. Będą one gwarancją bezpieczeństwa i troską o zdrowie psychiczne uczniów".
Każdy
normalny dyrektor wie, że zdalna edukacja niszczy zdrowie psychiczne uczniów (nauczycieli
też), a więc w ramach nawet darowanej „indywidualności i nietypowości” może
konsekwentnie nie zamykać szkoły.
Link do wytycznych MEiN, MZ, GIS:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wytyczne-mein-mz-i-gis-dla-szkol-podstawowych-i-ponadpodstawowych-obowiazujace-od-1-wrzesnia-2021-r
Po trzecie, zgodnie z komunikatem MEiN z połowy września, w przypadku wykrycia w szkole pozytywnego testu na koronawirusa to DYREKTOR szkoły MOŻE, ALE NIE MUSI wysyłać uczniów (nauczycieli) na zdalne nauczanie czy kwarantannę.
„Jednocześnie dyrektor szkoły, w związku z zagrożeniem
zdrowia uczniów, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii
właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić
zajęcia na czas oznaczony i przejść na nauczanie z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość”.
To dyrektor każdorazowo i arbitralnie decyduje, co zrobić w takiej sytuacji.
Sanepid jest tylko ciałem opiniotwórczo-doradczym. Bzdurą powielaną przez wielu
rodziców i „wygodnych” dyrektorów jest, że zamykanie szkoły to niepodważalna
decyzja sanepidu, co do której dyrektor nic nie może. Trzeba mieć tylko odwagę
z tego prawa korzystać.
Link do komunikatu MEiN:
Po czwarte, MEiN właśnie wydało rozporządzenie, że w szkołach na granicy z Białorusią, gdzie trwa kryzys, związany z masowymi próbami nielegalnego wkroczenia do Polski imigrantów, DYREKTORZY szkół MOGĄ, NIE MUSZĄ zamykać szkół i przechodzić na zdalne nauczanie. Wyraźnie widać, że MEiN ponownie daje DYREKTOROM całkowitą autonomię w tej sprawie. I warto z niej korzystać.
Link do najnowszego rozporządzenia:
https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000203701.pdf
Po piąte, najważniejsze. Zamykanie szkół/ uczelni i zmuszanie uczniów czy studentów do zdalnej edukacji jest niezgodne z polskim i międzynarodowym prawem. To znaczy z art. 70 pkt 4 Konstytucji Polski, art. 1 (1) Ustawy Prawo oświatowe, a także Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka. W tym miejscu warto przypomnieć najważniejsze zadania i obowiązki dyrektorów szkół – Art. 68. 1. Ustawy Prawo oświatowe.
Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
2- sprawuje
nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust.
2;
3- sprawuje
opiekę nad uczniami oraz
stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne;
6- wykonuje
zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w
czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
8- współdziała ze
szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
9- stwarza
warunki do działania w szkole lub placówce:
wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji
harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub
rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej,
opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
1o- odpowiada za
realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego ucznia;
11- współpracuje
z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą,
sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym
udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem
właściwej realizacji tej opieki;
Żadnego z tych obowiązków DYREKTOR nie
wykona, gdy szkoła jest zamknięta, a jej miejsce zajmie tzw. edukacja zdalna.
Najlepiej, aby wszystkie cztery argumenty dyrektor szkoły przedstawiał przełożonym
wspólnie ze stanowiskiem np. Rady Rodziców, Rady Szkół lub/ i wolą Rady
Pedagogicznej. Wystarczą krótkie listy poparcia dla działania DYREKTORA z
kilkoma podpisami.
DYREKTORZE, do dzieła!
Komentarze
Prześlij komentarz