Dyrektorze, broń swojej szkoły przed zamknięciem!

Czasami otrzymuję pytania, jak pomóc odpowiedzialnemu i uczciwemu dyrektorowi szkoły w tym, aby obronił swoją placówkę przed tzw. "odgórnym" zamknięciem. Jakich argumentów i przepisów powinien używać będąc pod naciskiem rozporządzeń Ministerstwa Edukacji i Nauki, decyzji sanepidu, kuratora czy organu prowadzącego? Mam na to kilka rad.

Aktualizacja (07.12.2021). Aktualnie czekamy na rozporządzenie lub rekomendacje MEiN dotyczące wprowadzenia zdalnego nauczania w szkołach podstawowych i średnich od 20 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. Być może dyrektorzy będą mieć wybór, czy dalej pracować stacjonarnie, czy zdalnie. Na pewno w tych dokumentach tradycyjnie pojawią się wyjątki, w których szkoły mogą pracować stacjonarnie. Na pewno dyrektorzy szkół nadal będą mieli obowiązek przyjąć do szkoły uczniów nie posiadających warunków do zdalnej nauki, uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zapewne także dzieci rodziców pracujących w służbie zdrowie. Trzeba korzystać z tych furtek.

Po drugie, zgodnie z sierpniowymi wytycznymi i rekomendacjami MEiN, MZ i GiS opracowanymi na aktualny rok szkolny, o tym co w danej szkole jest lub nie jest, jakie są tzw. obostrzenia sanitarne, jak pracuje szkoła itp., decyduje DYREKTOR. Potwierdzają to też indywidualne interpretacje wytycznych i rekomendacji jakie otrzymuję od urzędników MEiN.

Co więcej, w wytycznych i rekomendacjach jest napisane, że w trosce o zdrowie psychiczne uczniów, dyrektor szkoły ma prawo do stosowania optymalnych, czasem nietypowych rozwiązań. "Pozostawienie w tym względzie decyzyjności i autonomii dyrektorom szkół, którzy najlepiej znają i rozumieją wszystkie uwarunkowania swojej szkoły, da możliwość zastosowania optymalnych, czasem nietypowych rozwiązań. Będą one gwarancją bezpieczeństwa i troską o zdrowie psychiczne uczniów".

Każdy normalny dyrektor wie, że zdalna edukacja niszczy zdrowie psychiczne uczniów (nauczycieli też), a więc w ramach nawet darowanej „indywidualności i nietypowości” może konsekwentnie nie zamykać szkoły.

Link do wytycznych MEiN, MZ, GIS: 

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wytyczne-mein-mz-i-gis-dla-szkol-podstawowych-i-ponadpodstawowych-obowiazujace-od-1-wrzesnia-2021-r

Po trzecie, zgodnie z komunikatem MEiN z połowy września, w przypadku wykrycia w szkole pozytywnego testu na koronawirusa to DYREKTOR szkoły MOŻE, ALE NIE MUSI wysyłać uczniów (nauczycieli) na zdalne nauczanie czy kwarantannę.  

„Jednocześnie dyrektor szkoły, w związku z zagrożeniem zdrowia uczniów, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony i przejść na nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość”.

To dyrektor każdorazowo i arbitralnie decyduje, co zrobić w takiej sytuacji. Sanepid jest tylko ciałem opiniotwórczo-doradczym. Bzdurą powielaną przez wielu rodziców i „wygodnych” dyrektorów jest, że zamykanie szkoły to niepodważalna decyzja sanepidu, co do której dyrektor nic nie może. Trzeba mieć tylko odwagę z tego prawa korzystać.                  

Link do komunikatu MEiN:

https://kuratorium.katowice.pl/index.php/kuratorium/aktualnosci/komunikat-mein-w-sprawie-udzialu-uczniow-zaszczepionych-w-stacjonarnych-zajeciach-edukacyjnych/

Po czwarte, MEiN właśnie wydało rozporządzenie, że w szkołach na granicy z Białorusią, gdzie trwa kryzys, związany z masowymi próbami nielegalnego wkroczenia do Polski imigrantów, DYREKTORZY szkół MOGĄ, NIE MUSZĄ zamykać szkół i przechodzić na zdalne nauczanie. Wyraźnie widać, że MEiN ponownie daje DYREKTOROM całkowitą autonomię w tej sprawie. I warto z niej korzystać.

Link do najnowszego rozporządzenia:

https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000203701.pdf

Po piąte, najważniejsze. Zamykanie szkół/ uczelni i zmuszanie uczniów czy studentów do zdalnej edukacji jest niezgodne z polskim i międzynarodowym prawem. To znaczy z art. 70 pkt 4 Konstytucji Polskiart. 1 (1) Ustawy Prawo oświatowe, a także Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka. W tym miejscu warto przypomnieć najważniejsze zadania i obowiązki dyrektorów szkół – Art. 68. 1. Ustawy Prawo oświatowe.

Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:

2- sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 2;

3- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

6- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;

8- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;

9- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;

1o- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;

11- współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;

Żadnego z tych obowiązków DYREKTOR nie wykona, gdy szkoła jest zamknięta, a jej miejsce zajmie tzw. edukacja zdalna.

Najlepiej, aby wszystkie cztery argumenty dyrektor szkoły przedstawiał przełożonym wspólnie ze stanowiskiem np. Rady Rodziców, Rady Szkół lub/ i wolą Rady Pedagogicznej. Wystarczą krótkie listy poparcia dla działania DYREKTORA z kilkoma podpisami.

DYREKTORZE, do dzieła!


Komentarze

Popularne posty